De aftrap van het Beste Idee 2020 is een feit! Opdrachtgever van dit jaar is FNO, een vermogensfonds dat zich inzet voor mensen in een kwetsbare situatie in onze samenleving . De uitdaging: 'Bedenk een nieuw of verbeterd product om de gezondheid van mensen met een lage opleiding en een laag inkomen te verbeteren'. Vanzelfsprekend wensen FNO en het Augustinianum alle teams heel veel succes!!

Tijdens 'Het Beste Idee 2020' werken in totaal 29 teams aan de ontwikkeling van het beste product voor 'een maatschappelijke opdrachtgever'. Dit jaar is FNO opdrachtgever van de 10e editie van de wedstrijd.

FNO is een vermogensfonds dat zich inzet voor mensen in een kwetsbare situatie in onze samenleving. De organisatie streeft ernaar om de kansen van kwetsbare mensen te vergroten, waardoor zij volwaardig aan de maatschappij mee kunnen doen. De opdracht 'Bedenk een nieuw of verbeterd product om de gezondheid van mensen met een lage opleiding en een laag inkomen te verbeteren' sluit hier dan ook volledig op aan.

Tijdens het project 'Het Beste Idee' doen de leerlingen waardevolle ervaringen op. Het in teams creatief zijn, samen problemen tackelen, werken onder tijdsdruk, omgaan met aandacht van de media, budgetmanagement… het is maar een greep. Ook oud-leerlingen zijn enthousiast: ze bestempelen het project als leuk, leerzaam en nuttig.

De opdrachtgevers die FNO voorgingen, het Reuma- en het Diabetes Fonds, de Nederlandse Brandwonden Stichting, de Hartstichting, het KWF, Cordaid, Searious Business en De Groene Stad vormen inmiddels een illustere rij. Bovendien zijn er in de afgelopen jaren door de leerlingen tientallen bijzondere producten ontwikkeld zoals de Insulight, de Rokoscoop en het Ademnood spel, het boek 'Sigfried en de dood van Nico en Tine', een zonnebrandfles met wekker, de Tea-Safe, de Verbrandweerkit, het Stoflicht, Koen Groen en de reuma-theemuts 'L homme du Thé. En daarmee bewijzen de leerlingen dat een frisse creatieve blik, gekoppeld aan wetenschappelijke inzichten en een leerzaam ontwikkelingstraject, geweldige uitkomsten kunnen opleveren.

Op vrijdag 6 december jongstleden bezocht dhr. Stijn Steenbakkers, wethouder van economie, Brainport, innovatie, onderwijs en sport in Eindhoven, het Augustinianum. Het Beste Idee 2020 blijkt ook aan te sluiten bij een Eindhovens project over laaggeletterdheid en heeft daarmee de interesse van de gemeente in het Beste Idee 2020 zeker gewekt.

Het Beste Idee: oplossing voor maatschappelijk vraagstuk

Het Beste Idee maakt onderdeel uit van het vak ANW en is een initiatief van het Augustinianum. Het vindt dit jaar voor de tiende keer plaats. Het project is een uitdagend voorbeeld van realistisch, betekenisvol en ervaringsgericht onderwijs. Alle VWO-leerlingen maken kennis met (toegepast) voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Zij ontwikkelen in kleine teams een tastbaar product voor een maatschappelijke opdrachtgever. Hierbij krijgen zij te maken met teamwork, maatschappelijke problematiek, wetenschappelijke uitdaging, eisen, randvoorwaarden, budget, tijdsdruk, creatief denken, ontwerpen, octrooien, presenteren en media-aandacht. Leerlingen en ex-leerlingen ervaren het project als leuk, leerzaam en nuttig. "Het Beste Idee" kreeg inmiddels flink wat aandacht en werd in maart 2014 door de NVON uitgeroepen als een voorbeeld van best practice in het VWO. In 2015 won Het Beste Idee zowel de publieksprijs als de 2e prijs bij de 'Nationale Onderwijsprijs Noord-Brabant'.