Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de aula is vandaag voor de zevende keer de winnaar van Het Beste Idee bekendgemaakt. Met het spel Experedu won een driekoppig team vwo 5-leerlingen 'Het Beste Idee 2017'. De jaarlijkse ideeënwedstrijd vond dit jaar plaats in samenwerking met hulporganisatie Cordaid.

Experedu is meer dan een gewoon spel. Het is een manier om ontheemde jongeren zonder school, lesboeken of docent te leren hoe zij door middel van zelfgestuurde projecten hun eigen situatie kunnen verbeteren. Er is wel een facilitator nodig die het spel beheert, maar die is overal wel aanwezig.

Het spel bestaat uit verschillende elementen zoals een bord, een koffer en een set instructies. Door het spel te spelen leren jongeren vaardigheden die nodig zijn om een bepaalde rol in een project te vervullen en om samen te werken met anderen. Er wordt direct gestart met het opzetten van een zinvol project zodat de opgedane kennis en vaardigheden ook direct worden gebruikt.

Na een natuurramp of een oorlog spelen er vele vraagstukken rond wederopbouw. Door zelf een bijdrage te leveren, stijgt niet alleen het gevoel van eigenwaarde maar neemt ook de kans op een betere baan in de toekomst toe. Het spel Experedu is dan ook een slim bedachte oplossing voor een van de grootste maatschappelijke problemen van deze tijd.

Cordaid is enthousiast over de samenwerking en de ideeën van de leerlingen. Marten Treffers, noodhulpexpert bij Cordaid maakte deel uit van de jury en waardeert niet alleen de enorme inzet, maar ook de creativiteit en het inlevingsvermogen van de scholieren. Treffers: "Het spel kan op verschillende niveaus en voor verschillende doelgroepen ingezet worden. Daarbij is het goedkoop te produceren en geschikt voor verbreding en verdieping van onderwerpen. Het kan jongeren in conflictsituaties samen laten werken."


Bekijk onderstaande reportage van Studio 040 voor meer informatie over Het Beste Idee 2017.

...

Een bordspel dat je meer leert dan school - NRC

Hoe kunnen jonge vluchtelingen iets leren zonder boeken of leraren? Nederlandse leerlingen hebben daarvoor ideeën. Tientallen miljoenen kinderen konden…
...

Beste idee van 2017 - Cordaid

Het Augustinianum zorgt voor maatschappelijke betrokkenheid door een bijzondere opdracht uit te delen. Cordaid is de opdrachtgever van 'Het Beste Idee 2017'.

Links naar overige publicaties vindt u onderaan de tweede kolom.


Over Cordaid

Cordaid bestrijdt armoede in conflict- en geweldgebieden. De hulporganisatie verbindt noodhulp met ontwikkeling door middel van programma's voor veiligheid, gezondheidszorg, onderwijs en werk. Cordaid wordt gesteund door bijna 300.000 Nederlandse donateurs en werkt in 22 landen met 400 medewerkers.

Vraagstuk van Cordaid

117 vwo 5-leerlingen van het Augustinianum werkten de afgelopen maanden in groepjes aan een vraagstuk van Cordaid: 'Welk product zorgt ervoor dat ontheemden tussen 12 en 18 jaar blijven leren?' In totaal werden er 37 verschillende ontwerpen ingediend.

Geen toekomst voor ontheemde jongeren zonder onderwijs

In 2016 waren er meer dan 50 miljoen kinderen die niet naar school kunnen vanwege oorlog. Helaas neemt in landen waar geen of slecht onderwijs is, de kans op conflict zelfs toe doordat er geen toekomst is voor jongeren. Economen hebben berekend dat je inkomen met 10% afneemt als je één schooljaar mist. Deze kinderen zullen naar verwachting 32% minder verdienen dan de kinderen die doorlopend onderwijs krijgen. De kans dat deze kinderen in het alternatieve circuit (ongeschoold werk, afpersing, uitbuiting, prostitutie en child/organ trafficking) belanden is dan ook heel groot. Het Beste Idee 2017 heeft dan ook betrekking op een van de grootste maatschappelijke problemen van deze tijd.


De drie beste producten van 2017

  1. Het spel Experedu van het team [re/hope] bestaande uit Laurens van Irsel (uit Nuenen), Stijn van Lierop (uit Heeze) en Lars van den Waardenberg (uit Eindhoven). Het betreft een prachtig uitgewerkt spel dat jongeren in vluchtelingenkampen op motiverende, doeltreffende en inspirerende manier leert hoe ze samen projecten kunnen opzetten die bruikbaar zijn bij het verbeteren van hun levenssituatie of de wederopbouw van hun land. Omdat er geen school, docent of specifieke lesstof voor nodig is werkt het in vrijwel alle situaties waarin ontheemden zich kunnen bevinden. Het spel kan op verschillende niveaus en voor verschillende doelgroepen worden ingezet.
  2. Leertentdoeken. Vanuit het inzicht dat het leven in kampen weinig rooskleurig en grauw is bedachten Suzanne Angenent, Denise La Gordt Dillié, Pleun Welvaarts (uit Eindhoven) en Stefan Bax (uit Heeze) tentdoeken die bedrukt worden met leerstof zoals een landkaart, wiskundige figuren of een vreemde taal. De doeken kunnen op eenvoudige manier aan de bestaande witte tenten worden bevestigd, bij voorkeur op een tent waarin zich toevallig een bewoner bevindt met kennis van zaken. Door de doeken worden levens letterlijk opgefleurd en op sociale en eenvoudige wijze kennis gedeeld.
  3. Eduglasses, bedacht door Koen van Gent (uit Waalre), Roel Koopman (uit Heeze), Thies van der Zande en Coen Wildeboer Schut (beide uit Eindhoven) is een combinatie van een 2D/3D bril en direct contact met iemand die wel toegang heeft tot onderwijs. Het is een prachtig uitgewerkt technisch product dat motiveert om te gebruiken en dat met weinig kosten een nieuwe, zinvolle toepassing van nieuwe technologie brengt.

Overige publicaties:




...

Tamagotchi die ontheemde jongeren laat leren | DeMooiGeldropMierloKrant

Eindhoven/Geldrop - 'Bedenk een nieuw of verbeterd product wat eraan bijdraagt dat ontheemden tussen twaalf en achttien jaar blijven leren'. De opdracht die 117 VWO-5 leerlingen van het Eindhovense Augustinianum twaalf weken geleden kregen. Geldropse Pleun Willems bedacht samen met haar klasgenoten Karlijn Smeulders en Helene Kuyper uit Eindhoven een tamagotchi.
...

Winnaars ‘Het Beste Idee 2017’ Augustinianum

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op Carmelschool het Augustinianum in Eindhoven is gisteren voor de zevende keer de winnaar van 'Het Beste Idee' bekendgemaakt.