Op donderdag 7 mei is tijdens een door de coronamaatregelen aangepaste wijze de winnaar van de tiende editie van 'Het Beste Idee' bekendgemaakt. Het team dat de eerste plaats heeft bereikt, werd door mevr. Paulij van het Augustinianum, mevr. Schrijver van FNO en Studio040 'overvallen', waarna de uitreiking van het certificaat plaatsvond in de tuin van een van de leerlingen. Dit alles op gepaste afstand, natuurlijk. Ondanks de omstandigheden toch nog een spetterende bekendmaking van de uitslag!

In totaal zijn 29 teams, allen 5 vwo-leerlingen van het Augustinianum, de afgelopen maanden bezig geweest met het volgende vraagstuk: 'Bedenk een nieuw of verbeterd product om de gezondheid van mensen met een lage opleiding en een laag inkomen te verbeteren'.

De ideeënwedstrijd vond dit jaar plaats in samenwerking met FNO: een vermogensfonds dat zich inzet voor mensen in een kwetsbare situatie in onze samenleving. De organisatie streeft ernaar om de kansen van kwetsbare mensen te vergroten, waardoor zij volwaardig aan de maatschappij mee kunnen doen.

De zes winnaars van 2020:

Plaats 1
De winnaar van de tiende editie is Team Optimistic Care: Thijs van Son, Merijn Heintze en Sebastiaan Roggen met De Groentepas. De Groentepas is een pas die mensen in staat stelt om geld te doneren of te ontvangen voor gezonde producten. De pas is wat betreft het design identiek voor ontvangers en donateurs. Hierdoor werkt de pas niet stigmatiserend.
Donateurs kunnen geld op hun pas doneren door bij de kassa een bepaald percentage extra te betalen voor hun boodschappen. De donateur bepaalt hoeveel gedoneerd wordt. Het gedoneerde geld gaat in een digitale 'geldpot'. Het gedoneerde geld wordt naar rato verdeeld over de ontvangers. De beheerder is verantwoordelijk voor de verdeling. De ontvangers krijgen via hun pas korting op gezonde producten, zoals groenten en fruit.
De pas is voor donateurs gratis aan te vragen. Zij ontvangen hiervoor zelf af en toe een korting en informatie over het project. Door de wekelijkse cyclus van donatie en verdeling is de waarde van de pas door gebruikers eenvoudig te overzien. De Groentepas is dan ook een sociaal en sympathiek product, dat mensen met een klein besteedbaar inkomen stimuleert om gezond te eten.

Het winnende team: Team Optimistic Care

Plaats 2

Team OntZorgt: Freek Hutten, Ditte Ulder en Allard van Wandeloo met het 'Momentje, alstublieft'. 'Momentje, alstublieft' is een verlicht signaleringsbordje. Bovenin bevindt zich een gleuf waarin verschillende kaarten in de vorm van silhouetten met teksten kunnen worden geschoven, waaronder de tekst 'Momentje, alstublieft'.
Het product is bedoeld voor situaties waarin iemand bijvoorbeeld aan wil geven meer tijd nodig te hebben, zoals bij een loket of huisarts, en is te gebruiken door alle gesprekspartners. 'Momentje, alstublieft' werkt drempelverlagend en maakt het voor mensen die bijvoorbeeld moeite hebben om voor zichzelf op te komen of minder taalvaardig zijn eenvoudig om hun belangen tijdens een gesprek aan te geven. Hierdoor loopt de communicatie soepeler. Door het gebruik van 'Momentje, alstublieft' voelt men zich eerder begrepen en daarmee eerder een gewaardeerd lid van de maatschappij.

Plaats 3
Team Four Health: Evi Jacobs, Lotte Lakeman, Sam Peeters en Jasmijn Rijshouwer met Help(k)ook. Help(k)ook is een display, dat kan worden gebruikt in bijvoorbeeld een supermarkt. De Help(k)ook stelt aan consumenten gratis begrijpelijke en goedkope recepten beschikbaar. Alle recepten zijn gezond, veganistisch, eenvoudig en goedkoop en worden met behulp van een monitor in een korte kookvideo uitgelegd. Ook is er van elk recept een papieren versie beschikbaar. Deze recepten zijn eenvoudig van tekst en bevatten naast het recept ook een ingrediënten- en materialenlijst, afbeeldingen van het kookproces en de prijs en voedingswaarde per portie. Tot slot bevat het recept de QR-code en het YouTube-kanaal waarop de kookvideo's terug te vinden zijn. De Help(k)ook is dan ook een toegankelijk product dat door het aanbieden van gebruiksvriendelijke en goedkope, gezonde recepten de gezondheid van mensen met een laag besteedbaar inkomen verbetert.


Plaats 4
Team Healthy4All: Peter van Halteren, Nienke van de Kimmenade en Linde Niesten met De Gezonde, Gelukkige en Gezamenlijke (groene) box, ofwel de G.G.G. Box. Deze box biedt elke maand opnieuw gratis nieuwe sport- of spelmogelijkheden voor gezinnen die geregistreerd staan bij de Voedselbank. De G.G.G. Box richt zich dan ook specifiek op de verbetering van de gezondheid van mensen met een laag inkomen. De G.G.G. box is eenvoudig van ontwerp en wordt gemaakt van natuurlijke materialen. De box kan dan ook eenvoudig worden geproduceerd door mensen met een beperking, onder toezicht van een begeleider, en draagt daarmee ook bij aan werkgelegenheid voor deze doelgroep. Voor de productie worden zoveel mogelijk gerecyclede materialen gebruikt, zoals hout afkomstig van oude daken. De G.G.G. Box is daarmee een milieuvriendelijk, stressverminderend en gezondheidverbeterend product.

Plaats 5 
Team Penniless To Healthiness: Alain Eijck, Thijmen Daas en Fea Tromp met het P→H Scanmandje. Het P→H Scanmandje is een winkelwagentje met ingebouwde zelfscanner. Het bijzondere aan het product is dat de zelfscanner positieve informatie (een compliment) geeft wanneer een gezond product wordt gescand en daarnaast gedetailleerde informatie over het product geeft. Daarnaast kunnen door de aankoop van gezonde producten zogenaamde Health Points worden gespaard. Dit informatie- en beloningssysteem stimuleert de aankoop van gezonde producten, zoals groenten, fruit, biologische producten en vleesvervangers. Het P→H Scanmandje draagt op deze manier bij aan een gezonde leefstijl van diegenen die het mandje voor hun aankopen gebruiken.

Plaats 6
Team Maximaal Gezond: Emmie Soetens, Fleur Bogers en Dide van Ulden met de Joy Kit. Dit is een doos in de vorm van een roze hart, waarin verschillende producten zitten die als doel hebben mensen op te vrolijken en stress te verminderen. De inhoud van de Joy Kit bestaat uit een uniek kaartspel Santé, een stresswijzer en geurstokjes. Door middel van het spel kan een leerzaam moment van ontspanning worden gecreëerd, omdat in het spel verschillende thema's over gezondheid zijn verwerkt. Met behulp van de stresswijzer kan worden bepaald wat op een bepaald moment je stressniveau is. Daarnaast bevat de wijzer motiverende spreuken en bruikbare tips om je stress weer te verlagen. Tot slot zorgen de geurstokjes met citrusgeur voor positieve energie. De Joy Kit kan cradle-to-cradle worden geproduceerd. De Joy Kit is dan ook een positief, duurzaam product dat bijdraagt aan de vermindering van stress en verhoging van kennis op het gebied van gezondheid.


Door het hoge niveau van de inzendingen, had de jury er dit jaar een hele kluif aan om een winnaar te kiezen. Het Augustinianum is trots op alle deelnemers en feliciteert hen allemaal met dit mooie resultaat!


...

Studio040 - Groentenpas moet gezinnen helpen gezondere boodschappen te doen

Leerlingen van het Augustinianum deden mee met een wedstrijd waarin ze een nieuw product moesten bedenken om de gezondheid van mensen met een laag inkomen te verbeteren.