Op dinsdag 28 mei was het dan eindelijk zover! Leerlingen van leerjaar 1 die mochten deelnemen aan de Junior MasterClass, kortweg nu al JMC genoemd, kregen de kans hun eindproduct te presenteren aan hun ouders en andere familieleden.

Eigenaarschap en vaardigheden

Na de selectie afgelopen januari, konden leerlingen uit gymnasium 1 starten met een eigen gekozen onderwerp binnen een van de vier thema's: "Op je gezondheid", "Werelds!", "Game on!" en "Oud en nieuw". De JMC wordt niet afgesloten met een cijfer, maar alle leerlingen ontvangen een certificaat van deelname. De Junior MasterClass is onderdeel van de Augacademie. Doelstelling van de MasterClass is dat leerlingen uitgedaagd worden om zich ( verder) te bekwamen in onderzoeksvaardigheden, presentatievaardigheden en samenwerken. Daarnaast geeft de JMC leerlingen de kans zich te verdiepen in een zelfgekozen onderwerp. De presentatieavond, die zo'n anderhalf uur in beslag nam, bestond uit acht rondes van elk vijf minuten. Daarmee waren bezoekers in staat om bij elke tafel te aanschouwen wat de opbrengsten waren. De presentaties waren dermate divers, dat er ook echt iets te beluisteren en te zien viel: een maquette, filmpjes, proeverijen, een loterij voor het goede doel en collages. Iedere groep had bij het eigen onderwerp gekozen voor een bijpassende presentatievorm.

Proces en eindproduct

Uit de presentaties bleek algauw dat niet enkel en alleen het maken van een maquette of een filmpje de grootste winst voor de deelnemers was. Het proces naar het eindproduct toe was zeker zo belangrijk; hoe kom je tot een goede samenwerking, doe je concessies naar de ander, wie is goed in wat en kom je zo tot een goede taakverdeling binnen de groep, durf je lessen te missen – wat binnen de MasterClass wel is toegestaan, hoe presenteer ik en wat heb ik van de workshop presenteren verzorgd door Marcel Stevens opgepikt, stap ik zelf op instellingen af en nog veel meer. Een groepje had zelfs buiten school om een workshop geregeld hoe te komen tot het bouwen van een maquette, met name hoe het proces daartoe verloopt en schakelde daarbij de hulp van een architect in.


...

Hoogbegaafdheid - Augustinianum

Van oudsher trekt het Augustinianum merkbaar veel leerlingen die heel getalenteerd zijn. De afgelopen twee jaar is geïnvesteerd in het scholen van een aantal collega's m.b.t. het thema meer- en hoogbegaafdheid. Deze investering zal de komende jaren d

Resultaat

Aan het eind van de avond mocht het publiek zijn stem uitbrengen voor de beste presentatie, het meest out-of-the-box en het meest maatschappelijk relevante onderwerp.

  • Beste presentatie: Eindhoven over 25 jaar maquette van Eindhoven
  • Meest out-of-the-box: milieuvriendelijk vuurwerk presentatiefilmpje met tekening
  • Maatschappelijk relevant: kinderleukemie PowerPoint met pitch en loterij voor het goede doel

De overige onderwerpen waren: "verbetert het eten van chocolade je schoolresultaten?", "hoe milieuvriendelijk is het gebouw van het Augustinianum?", Leren programmeren / een rekenprogramma voor het basisonderwijs, "West-Virginia en Thailand, waar leven mensen het gezondst" en "gezonde voeding".

Wat ons betreft allemaal topprestaties!