Door Nynke van Empel (V5), Luc de Ruijter (V5) en Freek Verstegen (V4)

De Hersenolympiade was een enorm leuke ervaring. Dit jaar was het online in verband met de maatregelen rondom Covid-19, maar het was zeker net zo leuk!

We kregen allemaal een inlogcode waarmee we konden inloggen op GatherTown, dit is een soort online conferentie. Je had namelijk verschillende ruimtes waar je binnen kon gaan en er waren ook borden waar je op kon klikken, waarna je een poster kreeg te zien van een gepubliceerd onderzoek. Wat ook erg handig was, was dat je alleen de mensen die in het programma dicht bij je stonden in beeld te zien kreeg. Het was namelijk opgezet als een soort game waarmee je met je poppetje rond kon lopen.

Om te leren voor de Hersenolympiade was er een online boek beschikbaar genaamd 'Brainfacts'. In het boek komen alle aspecten van het brein aan bod. Denk hierbij aan de ontwikkeling van de hersenen, signaaloverdracht, neurotransmitters en slaapstadia. Ook wordt er in het boek veel ingegaan op de verschillende ziektes die met de hersenen te maken hebben. Van een verslaving tot aan de 'degenerative diseases', ze kwamen allemaal aan bod! Wat het boek zo fijn maakt om te lezen, is dat alles overzichtelijk is weergegeven en dat het heel duidelijk wordt uitgelegd. Zo worden er, waar dit mogelijk is, zo veel mogelijk voorbeelden gegeven.

De olympiadedag begon met een grote opening voor alle deelnemers in Gathertown. Hierna begon de eerste multiplechoice-ronde over het boekje BrainFacts dat we hadden geleerd. Alle rondes werden gehouden via het platform SOWISO. De vragen waren in het Engels, net als het boekje. Daarna was er een korte pauze en vervolgens gaf een anatoom van Brein in Beeld een live practicum over de anatomie van het brein van een kalf. Zo kon je ter plekke leren over verschillende structuren in het centrale zenuwstelsel. De vergaarde kennis van het interessante practicum kwam goed van pas bij de tweede ronde: de anatomieronde. Na deze ronde was het meteen tijd voor de derde ronde namelijk Patiënt diagnose. In deze ronde kregen we casussen van mensen met een neurologische aandoening. Per vraag kreeg je een beschrijving en filmpje te zien. Met deze informatie moest je een goede diagnose zien te stellen. Hierna was er een Breinexpositie met interessante breingerelateerde posters en filmpjes. Ook kon je vragen stellen aan wetenschappers. Na een korte pauze was het tijd voor een lezing van Dr. Sabine Spijker. Het ging over het effect van nicotine op het brein van muizen. Deze educatieve lezing super interessant maar ook nog eens handig voor in de finale…

De dag eindigde met de finale. De vijf deelnemers die de drie toetsen het beste hadden gemaakt, mochten meedoen met de finale. De andere deelnemers mochten voor spek en bonen meedoen. De finale werd gehouden op Kahoot. Er werden open vragen gesteld, hierin werd snelheid en spelling meegenomen. Na tien vragen moesten de twee slechtste finalisten een 'shootout question' doen. Ze moesten een vraag beantwoorden met een cijfer. De finalist die het dichtste bij het antwoord zit, mocht door naar de volgende ronde. Dit net zo lang totdat er nog een iemand over is: de winnaar. Dit was een hele spannende ronde, want er zat heel veel tijdsdruk achter. Je had geen tijd om even rustig na te denken. Het stressballetje in de vorm van hersenen heb ik in deze ronde veel gebruikt :). Uiteindelijk werd Nynke vierde en Freek tweede! Het Augustinianum was ook dit jaar weer goed vertegenwoordigd.

Wij willen namens het Augustinianum de Hersenolympiade hartelijk bedanken voor deze leerzame en leuke dag. We vonden het fijn dat de olympiade ondanks corona zo goed georganiseerd was.

Nynke, Luc en Freek


...

Nederlandse Hersenolympiade

De Nederlandse Hersenolympiade is een uitdagende kenniscompetitie op het gebied van de hersenwetenschappen voor middelbare scholieren en maakt deel uit van de International Brain Bee, de internationale competitie met deelnemers uit meer dan 50 landen.