Passend onderwijs
Op het Augustinianum streven we naar goed onderwijs voor al onze leerlingen. Soms heeft een leerling extra hulp nodig. Er zijn verschillende manieren waarop we leerlingen ondersteunen.
Basisondersteuning
Basisondersteuning is de hulp en ondersteuning die alle leerlingen in de klas (kunnen) krijgen. Het gaat hier om ondersteuning van de mentor, de vakdocenten, de decaan, coördinator, vertrouwenspersoon en ons antipestbeleid (linkje naar pestprotocol).
De mentor is de spil van de basisondersteuning. De mentor begeleidt de leerlingen o.a. bij het plannen, het aanleren van studievaardigheden, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het profiel-, vak- en studiekeuzeproces. De mentor is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders/verzorgers bij vragen en/of problemen met betrekking tot de ontwikkeling, studievoortgang en het welbevinden.
Basisondersteuning plus
Basisondersteuning plus is extra hulp voor leerlingen die meer begeleiding nodig hebben dan het gewone les- en begeleidingsprogramma biedt.
Mentoren zijn gekoppeld aan een intern begeleider. Deze begeleider denkt vanuit zijn pedagogische expertise mee met de mentor over de ondersteuningsbehoefte van de leerling en/of de klas. Daarnaast kan de intern begeleider kortdurende begeleiding inzetten voor de leerling.
We hebben als school ook een dyslexie- en dyscalculieprotocol zodat leerlingen met dyslexie of dyscalculie gebruik kunnen maken van voorzieningen die hen hierin ondersteunen.
Regelmatig krijgen wij leerlingen op school met een anderstalige achtergrond, de zogenaamde NT2-leerlingen. Deze leerlingen bieden wij ook passende ondersteuning en voorzieningen.
Leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid worden ondersteund door een passend onderwijsaanbod dat in en buiten de klas wordt vormgegeven door een peergroup, een HB-coach en de Junior MasterClass.
Op het gebied van prestatiedruk bieden we groepstrainingen aan die leerlingen helpen met het verminderen van die druk en het leren omgaan met stress of spanning rondom prestatie bij toetsen en eindexamens.
Daarnaast doet onze school mee aan de STORM-aanpak. STORM staat voor Strong Teens en Resiliant Minds en investeert in een gezonde mentale ontwikkeling van jongeren. We werken hierbij samen met de GGD, GGZ en de gemeente. De STORM aanpak wordt ingezet in leerjaar 1 en bestaat uit verschillende interventies zoals mental health lessen, het signaleren van somberheid door mentoren en docenten en een 'Op Volle Kracht' training voor leerlingen die veel piekeren en somberheid ervaren.
Extra ondersteuning
Als de basisondersteuning niet afdoende is en kortstondige extra hulp niet werkt, kan er extra hulp worden aangevraagd bij de ondersteuningscoördinator. Deze hulp kan binnen of buiten de school worden gegeven.
De ondersteuningscoördinator stuurt het ondersteuningsteam aan. Samen met het ondersteuningsteam zorgt zij ervoor dat de leerlingen die dat nodig hebben, de juiste ondersteuning krijgen.
De orthopedagoog is samen met de ondersteuningscoördinator verantwoordelijk voor de tweedelijns begeleiding. Samen met het ondersteuningsteam zorgt zij ervoor dat leerlingen die dat nodig hebben, de juiste ondersteuning ontvangen. De orthopedagoog of de psycholoog verricht diagnostiek m.b.t. ontwikkelings-, leer- werk- en gedragsproblematiek en is van daaruit in staat om onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen te formuleren.
Soms heeft een leerling individuele begeleiding nodig, als de basisondersteuning niet voldoet. Dan kan er begeleiding vanuit de leerlingbegeleider ingezet worden. De leerlingbegeleider begeleidt leerlingen met leerproblemen en/of psychosociale problematiek.
De counselor is er voor de leerlingen die raad nodig hebben over hun persoonlijke omstandigheden en daarover in vertrouwen met iemand willen praten. Denk hierbij aan depressieve gevoelens, relatie- en eetproblemen, scheidingen, verlies van naasten enzovoorts. De counselor is geen behandelaar en zal indien nodig doorverwijzen naar deskundigen binnen school of naar externe hulpverleners.
Op het Augustinianum werken we samen met School Maatschappelijk Werk, Lumens, de GGD, de leerplichtambtenaar en medewerkers van het Samenwerkingsverband. Daarnaast willen we graag contact onderhouden we contact met de hulpverlening waarbij een leerling betrokken is, zodat we de ondersteuning op school kunnen afstemmen op de behandeling van de leerling.
Het samenwerkingsverband
Het Augustinianum maakt deel uit van het samenwerkingsverband Eindhoven en Kempenland VO.
Het samenwerkingsverband is samen met de scholen o.a. verantwoordelijk voor de uitvoering van de zorgplicht om voor ieder kind binnen het samenwerkingsverband een passende onderwijsplek en ondersteuning te vinden.
Home - RSV PVO - Regionaal samenwerkingsverband voor Passend Voortgezet Onderwijs
By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.augustinianum.nl/