Decanaat
Loopbaanontwikkeling en Begeleiding (LOB) is op het Augustinianum een essentieel onderdeel van het lesprogramma in alle leerjaren. Door middel van verschillende LOB-opdrachten en activiteiten, zoals het maken van een eigen loopbaandossier, bijwonen van voorlichtingsbijeenkomsten, deelname aan workshops en stage-opdrachten, krijgen leerlingen de kans om zichzelf beter te leren kennen en zich te oriënteren op diverse beroepsmogelijkheden en vervolgopleidingen. Het doel van LOB is om leerlingen te ondersteunen bij het ontdekken van hun talenten, interesses en ambities om vervolgens een weloverwogen keuze te maken in hun (studie)loopbaan. Dit is een continu proces, ook na de schoolloopbaan.
Fasen in LOB-proces
- Ontdek jezelf: In deze fase worden leerlingen aangemoedigd om hun eigen interesses, talenten en waarden te verkennen. Door middel van zelfreflectie, tests en gesprekken met hun netwerk krijgen zij inzicht in hun persoonlijke drijfveren en mogelijkheden.
- Ontdek de wereld om je heen: Leerlingen maken kennis met verschillende beroepen en opleidingen door middel van bezoeken aan onderwijsinstellingen, stages, gastlessen, speeddates, bezoek aan open dagen en proefstudeerdagen. Dit helpt hen om een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden die de arbeidsmarkt en het hoger onderwijs bieden.
- Ontwerp je eigen route: Leerlingen gaan aan de slag met een persoonlijk loopbaandossier waarin ze een aantal activiteiten ondernemen.
Rol mentor
Mentoren bieden gedurende het LOB proces ondersteuning en begeleiding om ervoor te zorgen dat leerlingen bewuste keuzes kunnen maken. Ook wordt er aandacht besteed aan reflectie. Leerlingen worden aangemoedigd om terug te kijken op de activiteiten die ze hebben ondernomen en te evalueren wat ze hebben geleerd én ervaren. Door deze aanpak heeft de leerling een actieve rol in zijn eigen loopbaanproces om zo een weloverwogen profielkeuze en later ook een passende studiekeuze te kunnen maken.
Rol decaan
De decaan begeleidt leerlingen die meer nodig hebben dan de eerstelijns begeleiding van de mentor. Leerlingen die blijven twijfelen, die echt niet weten wat ze willen gaan doen of die specifieke vragen hebben, kunnen terecht bij de decanen. Leerlingen kunnen altijd binnenlopen of via de mail een afspraak maken. Het decanaat helpt ze graag met profiel- of studiekeuzevraagstukken.
Profielkeuze
In het derde jaar buigt de leerling zich samen met de mentor, decanen, docenten en natuurlijk zijn ouders over deze keuze. Vanaf begin schooljaar starten we het traject naar de profielkeuze toe. In het gekozen profiel zitten de vakken waarin uiteindelijk eindexamen wordt gedaan.
Interessante site over profielkeuze:
www.studiekeuze123.nl/van-profiel-naar-studie
Studiekeuze
In de bovenbouw gaan de leerlingen samen met de mentor verder met hun studiekeuze. Diverse activiteiten worden georganiseerd om leerlingen hiermee te begeleiden. Begeleiding door de decaan bestaat uit het creëren van bewustwording over de vragen Wie ben ik, wat kan ik, wat zijn mijn waarden, voorbereiden voor selectiestudies, het maken van een plan B, de leerling begeleiden als er nog steeds twijfels zijn of samen aan de slag met een studiekeuzetraject als de leerling echt nog geen idee heeft.
Interessante sites over studiekeuze en aanmelden
www.studiekeuze123.nl/studie-kiezen
www.studiekeuze123.nl/selectie
www.rijksoverheid.nl/studeren
https://info.studielink.nl/nl/hoe-werkt-studielink/stappenplannen
www.duo.nl
Met deze gestructureerde LOB-aanpak helpt het Augustinianum leerlingen om zelfverzekerd en goed voorbereid hun toekomst tegemoet te treden
Als je vragen hebt, kun je contact opnemen met:
- Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.s
By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.augustinianum.nl/