Decanaat
De wereld van opleidingen en beroepen is de laatste jaren zeer complex geworden. Er komt elk jaar een groot aantal studies bij, beroepen versnipperen, krijgen andere (Engelstalige) benamingen. Ook is de zekerheid die jongeren hebben veel geringer dan ooit. Vaste arbeidscontracten zijn veelal vervangen door tijdelijke.
Leren kiezen
Dit vraagt van jongeren dat zij zeer goed in staat moeten zijn om regelmatig keuzes te maken en die keuzes te evalueren en zo nodig bij te stellen. Dit betekent ook dat het leren kiezen, het leren omgaan met die veranderingen niet iets vrijblijvends zou moeten zijn. Ook is het niet alleen de verantwoordelijkheid van de decanen, maar van de hele school, de ouders en vooral van de leerlingen zelf.
Bereikbaarheid
We voeren met het decanaat een 'open deurpolitiek'. Dat wil zeggen dat, als de deur open staat, iedereen binnen kan lopen met vragen of problemen. Als het nodig is, maken we direct een vervolgafspraak met een leerling. Ouders kunnen natuurlijk ook altijd een afspraak maken.
Het leren kiezen start met de profielkeuze
In het 3e jaar buigt de leerling zich samen met de decanen, zijn mentor, docenten en natuurlijk zijn ouders over deze keuze. Vanaf begin schooljaar starten we het traject naar de profielkeuze toe.
In het gekozen profiel zitten de vakken waarin uiteindelijk eindexamen wordt gedaan. De leerling start hiermee in het 4e leerjaar.
Met het leren kiezen in het achterhoofd hebben wij een programma voor LOB (Loopbaan Oriëntatie en -Begeleiding) ontwikkeld waarbij we de leerlingen veel ruimte proberen te geven als het gaat om oriëntatie op vervolgopleidingen en het verzamelen van zoveel mogelijk informatie om tot een goede keuze te komen. Dit betekent dat leerlingen vrij krijgen van school om activiteiten te ondernemen op het gebied van LOB.
LOB bovenbouw havo + vwo
Hulp voor ouders bij studiekeuze kind
Studiekeuzekind - Blog over studiekeuze en succesvol studeren en de rol van ouders hierbij.
Wat is mijn rol als ouder bij studiekeuze? - Studiekeuze123
Om de leerlingen handvatten te geven voor de invulling van LOB hebben we een begin gemaakt met de ontwikkeling en introductie van een toekomstdossier.
- oriënteren
- verkennen
- verdiepen
- de knoop doorhakken
Mentoren
- voert gesprekken met leerlingen over hun studievorderingen en in dat gesprek komt nu ook het onderwerp LOB aan de orde;
- bespreekt met de leerling welke vakken hij gaat kiezen en zijn capaciteiten voor deze vakken;
- controleert welke activiteiten in het toekomstdossier al door de leerling zijn uitgevoerd;
- ziet erop toe dat verslagen aanwezig zijn en accordeert deze;
- verwijst de leerling naar de decaan als er zich stagnaties voordoen die de deskundigheid van de decaan vereisen;
- vinkt opdrachten af die de leerling voor zijn toekomstdossier verplicht moet doen;
- is het eerste aanspreekpunt voor ouders.
Mogelijkheden, aanmelding studie en aanvragen studiefinanciering
Informatieavond vervolgstudie en aanmelden
Informatie studiemogelijkheden
Studiekeuze123
Vereniging Hogescholen
De Vereniging van Samenwerkende Universiteiten
International Education Consultancy
Nuffic homepage - NL | Nuffic
Numerus fixus en selectie - Studiekeuze123
By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.augustinianum.nl/