Sinds 1898 - Talent voelt zich thuis! lees meer

FAQ – iPads in de klas

Waarom werken leerlingen met een iPad in de klas?

Zoals u wellicht tijdens de voorlichtingsactiviteiten hebt vernomen, werken we op het Augustinianum met de iPad in de les. De digitale wereld is een steeds belangrijker onderdeel van onze veranderende maatschappij. Het is in onze ogen niet meer dan logisch om met deze veranderingen mee gaan.

Met ons digitaal versterkt (DIV) onderwijs wilden we in de les de beschikking hebben over een apparaat naast de boeken, om zo onze docenten in staat te stellen het groeiende aanbod aan digitale mogelijkheden de klas in te halen. Wij geloven dan ook niet dat de technologie de docent kan vervangen, maar wel dat deze een goede docent kan versterken. De iPad is dus geen doel op zich, maar een middel. 


Waarom is er gekozen voor de iPad?

Bij de start van het traject hebben we onze docenten bevraagd wat ze graag zouden willen kunnen met een apparaat in de les. Daaruit is besloten te gaan voor 1 en hetzelfde apparaat voor alle leerlingen, de docent weet zo waar hij/zij aan toe is. Ook werd het een tablet, omdat deze apparaten handzamer zijn en beter op tafel passen naast een boek en een schrift. De keuze is gemaakt voor de iPad gezien de kwaliteit, stabiliteit en te verwachten levensduur.


Is het verplicht een iPad aan te schaffen?

De school kan u niet verplichten een iPad aan te schaffen. Toch hopen wij uiteraard dat u in staat en bereid bent dit wel te doen. Ouders die financieel niet in staat zijn de iPad aan te schaffen, kunnen dat bij de rector aangeven. In overleg wordt bekeken hoe de leerling toch over een tablet kan beschikken.


Hebben leerlingen nog wel boeken?

We hebben als school heel bewust gekozen voor een apparaat dat goed te gebruiken is naast de boeken. Uit onze evaluaties onder leerlingen en ouders blijkt dat dit een goede keuze is geweest. Leerlingen hebben en houden bij ons dus gewoon de boeken.


Hoe zit het met afleiding?

Afleiding door de iPad is een risico. Daarom is er besloten te werken met een beheersysteem genaamd ZuluDesk. Door alle iPads van onze docenten en leerlingen aan dat systeem te koppelen kunnen docenten in de les beter sturing geven aan het onderwijs en controleren waar leerlingen mee bezig zijn. Daarvoor gebruiken we 2 apps.
De klaslokaal-app is door Apple zelf ontwikkeld voor het onderwijs en biedt een docent de mogelijkheid mee te kijken met wat de leerling aan het doen is. Zo ziet de docent standaard welke app een leerling open heeft staat en kan hij/zij indien gewenst ook meekijken op het scherm van de leerling. Daarnaast kan de docent ook de leerling aansturen, door klassikaal een app of een website te openen op alle apparaten.
De andere app is ontwikkeld door ZuluDesk en biedt docenten wat meer mogelijkheden om leerlingen in te perken in hun mogelijkheden. Zo kan er een selectie aan apps beschikbaar gemaakt worden, waarbij alle andere apps op de iPad even tijdelijk verdwijnen en aan het einde van de les weer terug komen.
Voorwaarde voor beide apps is dat de iPad gekoppeld moet zijn met ZuluDesk. Ook dient de iPad verbonden te zijn met het school Wifi-netwerk en moet voor klaslokaal de leerling ook binnen bluetoothbereik van de docent zijn.


Wat kan de school allemaal wel en niet met ZuluDesk?

Ouders/verzorgers van leerlingen op het Augustinianum schaffen een eigen iPad aan. De iPad is eigendom van de leerling (ouders/verzorgers) en het beheer en de verantwoordelijkheid liggen bij de leerling (ouders/verzorgers). De iPad kan ook gebruikt worden voor privé-activiteiten.
Omdat in toenemende mate de iPad in de les niet voor onderwijszaken gebruikt werd door leerlingen, heeft de school einde schooljaar 2017-2018 besloten over te stappen op het Mobile Device Management (MDM) systeem ZuluDesk.
Met het Volume Purchase Program (VPP) van Apple kunnen (betaalde) apps die leerlingen en docenten voor school nodig hebben geautomatiseerd, zonder tussenkomst van iTuneskaarten, op de iPad gezet worden. Dit reduceert de kosten van apps en maakt het eenvoudiger om te garanderen dat een leerling alle apps op zijn iPad heeft staan die voor gebruik op de school nodig zijn.
Naast het installeren van apps heeft Zuludesk ook mogelijkheden voor het klassenmanagement met de Teacher Apps. Met de klaslokaal-app van Apple kan een docent live 'meekijken' met een iPad van een leerling, mits de leerling binnen bluetooth bereik is (enkele tientallen meters). De docent ziet zo welke app(s) een leerling in de les gebruikt. Met ZuluDesk App is het ook mogelijk om (per leerling of een groep leerlingen) beperkingen op te leggen, zoals:

  • Apps vast te zetten (Applock) zodat focus op de opdracht kan worden verkregen
  • Browsers vast te zetten (Weblock, bijvoorbeeld handig om een toets te maken, zonder naar de rest van internet te kunnen)
  • Restricties te geven per leerling of een groep leerlingen (zoals geluid uit, gamecenter blokkeren, meldingen onderdrukken)

Om dit te realiseren is het nodig het programma Zuludesk op de iPad te installeren. In de praktijk betekent dit dat de school apps en bestanden op de iPad kan zetten en ze vervolgens weer verwijderen, wanneer ze niet meer nodig zijn.

Wat kunnen docenten nu wel en niet zien door het gebruik van ZuluDesk?

We zien in ZuluDesk:
  • Naam, leerlingnummer, klas, leerjaar, lesgroepen (informatie komt uit SOM)
  • De locatie van de iPad bij benadering (vergelijkbaar met Find my iPad)
  • De naam van de iPad, de iOS-versie, serienummer, geheugencapaciteit (hoeveel vrij), online status (wanneer voor laatst ingecheckt); batterijgebruik (% opgeladen)
  • Een lijst van de door school geïnstalleerde apps (alleen de aanwezigheid, niet het gebruik ervan of de content)
  • Een lijst van de door gebruiker geïnstalleerde apps (alleen de aanwezigheid, niet het gebruik ervan of de content)
  • De door de school geplaatste bestanden (niet de door de gebruiker geplaatste bestanden)

We zien niet:
  • E-mail, e-mailconversatie
  • Berichtenconversatie
  • Contactpersonen
  • Agenda(inhoud)
  • Foto's en video's in de Filmrol
  • Toegangscode
  • Geen enkele inhoud, of frequentie of tijdstip van gebruik van apps
  • Data die is opgenomen door microfoon, camera

We kunnen wel:
  • Apps op de iPad installeren voor schoolse toepassingen
  • Instellingen naar de iPad sturen (zoals email instellingen, wifiwachtwoorden)
  • Indien nodig de toegangscode van de iPad resetten
  • Restricties opleggen aan de iPad wanneer deze met het netwerk van school verbonden is

We kunnen niet:
  • Privé data bekijken of verwijderen
  • Privé-apps verwijderen
  • Restricties opleggen wanneer een leerling buiten school is.

Wanneer een leerling het MDM-profiel verwijdert uit de Instellingen van de iPad dan verdwijnen (op termijn) alle door de school op de iPad gezette apps (inclusief de data) en bestanden.

Zuludesk heeft het "Privacyconvenant Onderwijs" met de bijbehorende bewerkersovereenkomst ondertekend. Meer informatie over Zuludesk: https://zuludesk.com/nl/

Hoe zit het met de waarborging van mijn privacy?

We willen graag benadrukken dat het voor medewerkers van het Augustinianum en van ZuluDesk niet mogelijk is persoonlijke informatie te zien, zoals e-mail, kalender, contacten, berichten, browse geschiedenis, facetime geschiedenis, persoonlijke bestanden, notities of foto's.
Zuludesk heeft het "Privacyconvenant Onderwijs" met de bijbehorende bewerkersovereenkomst ondertekend. Meer informatie over Zuludesk: https://zuludesk.com/nl/


Hoe kan ik een iPad aanschaffen?

Voor de levering van iPads is Studywise onze partner. Zij hebben een webshop speciaal voor onze school (shop.studywise.nl). Hier kunt u de iPad aanschaffen voor een prijs onder de reguliere verkoopprijzen van Apple.
De iPads die via Studywise aangeschaft zijn, worden bovendien automatisch verbonden met ons beheersysteem ZuluDesk. Na levering van Studywise komt in de eerste configuratie een melding over "Extern Beheer" langs. Hier wordt aangegeven dat het Augustiniaum de iPad gaat beheren. Bij deze stap kan de leerling inloggen met zijn/haar schoolmail en bijbehorend wachtwoord.
Uiteraard is het ook mogelijk elders een iPad aan te schaffen, of een iPad die u al heeft te gaan gebruiken voor school. Dan willen we wel graag de koppeling maken met ZuluDesk. Hiervoor moet de iPad op school een keer gereset worden om het beheer eraan toe te voegen. Dit kan bij de heer Lanters (systeembeheerder). Een afspraak maken is dan aan te raden. Bij de start van het nieuwe schooljaar organiseren we een klassikaal moment voor onze nieuwe leerlingen.


Mijn iPad is stuk, wat nu?

Indien bij het bestellen van de iPad via de leverancier Studywise een verzekering afgesloten heeft, kunt u rechtstreeks met hen contact opnemen. Actuele contactgegevens vindt u op hun website: www.studywise.nl.
Als u geen verzekering hebt, kun je de iPad zelf ergens laten repareren.
Mocht de iPad een korte termijn niet gebruikt kunnen worden in verband met een reparatie, dan kan de leerling bij de systeembeheerder een leen-iPad krijgen.


Leer ik ook omgaan met de iPad?

In de eerste schoolweken krijgen de leerlingen van de brugklas een apart introductieprogramma met betrekking tot het gebruik van de iPad (in de les). In deze lessen worden de leerlingen bekend gemaakt met de bediening van de iPad, wordt de iPad klaargemaakt voor schoolgebruik, wordt een aantal veelgebruikte apps behandeld en gaan we het hebben over de omgangsnormen en -regels, afleiding en sociale media.
Hoe verbind ik mijn iPad met het WiFi netwerk?
Om te kunnen verbinden met het Personeelsnetwerk op school moet eerst het WiFi profiel geïnstalleerd worden met de ZuluDesk-app op de iPad. Open de app ZuluDesk en kies dan voor "profiles". Klik dan naast "WiFi instellingen voor leerlingen" op installeer. Na het installeren van dit profiel kun je zonder een wachtwoord in te hoeven voeren inloggen op het personeelsnetwerk. Tip: klik naast het Gastnetwerk op het (i) symbool en kies "Vergeet dit netwerk". Dan zal je iPad niet meer per ongeluk verbinden met het gast netwerk.


Heb ik een Apple ID nodig voor school?

Voor schoolse zaken is geen Apple-ID nodig. Met de ZuluDesk-app kunnen apps die voor school gebruikt worden, geïnstalleerd worden zonder een Apple-ID nodig te hebben. Open de app ZuluDesk en kies dan voor "Apps". Al de apps in dat overzicht kunnen zonder Apple-ID geïnstalleerd worden. Om alle overige apps uit de App Store te kunnen installeren is wel een Apple-ID nodig.
Heb je geen Apple-ID, maar zou je graag wel een app uit de App Store gebruiken voor school, mail dan naar de mevrouw Van Glabbeek welke app je zou willen gebruiken. Zij kan dan de app toevoegen aan de ZuluDesk app.


Hoe kan ik schoolse apps op mijn iPad installeren?

Een basisset van apps wordt vanzelf op je iPad geïnstalleerd. Docenten kunnen ook een app op je iPad laten installeren tijdens de lessen. Mocht je zelf nog apps willen installeren dan kan dat met de App Store (mits je een Apple ID hebt), of via de ZuluDesk app. Open de app ZuluDesk en kies dan voor "Apps". Al de apps in dat overzicht kunnen zonder Apple-ID geïnstalleerd worden.


Wat zijn de mogelijkheden voor ouders?

Met de ZuluDesk parent app of website (parent.zuludesk.com) kunt u als ouder buiten schooltijd ook de iPad van de leerling beheren. Het is dan bijvoorbeeld mogelijk om alle spelletjes en sociale media op de iPad voor een uur te verbergen, wanneer de leerling bijvoorbeeld aan het huiswerk gaat werken. Na de ingestelde tijd zijn alle apps weer beschikbaar op de iPad.


Digitaal versterkt onderwijs
Internationalisering

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.augustinianum.nl/